Kerja Punya Cerita

*tiup habuk*

Fuhh! Lama betul tak mengupdate blog ni. Last update tahun 2012 tu. 2 tahun tak mengupdate. Haih. Kecewa ngan diri sendiri. =,=" Bajet macam busy gila. Haha. Actually entry ni khas untuk Ladybird Merah. Kalau bukan sebab Ladybird Merah ni, memang da tak terupdate sampai ke sudah la jawabnya. Ngeh3.




Alhamdulillah, saya da selamat bekerja da sekarang ni, 2 tahun da. Eh? 2 tahun da? :O Sekejap je da 2 tahun. Hehe! Owh. Cakap pasal kerja, kalau tanya saya, saya gembira je. Kerja ngan belajar, bagi saya dua² pon lebih kurang je. Cuma, bila kerja, kita kena belajar sendiri, dah tak de lecturer nak suap semua benda kat kita. Bila da kerja, baru sedar, learning process will never ends. Sebab selalu fikir, habis U, da tak payah belajar da. Haha. *tak senonoh*

Credit to Google
Guna tak apa yang kita belajar waktu kat universiti dulu?
Nature kerja pula, depends on what industry yang kita masuk. Macam saya, saya masuk betul² syarikat IT yang buat development, maka, dengan itu saya pon termasuk dalam team developer. *developer la sangat* Haha. So, as a developer, banyak benda yang kita belajar kat U tadi, kita kena praktikkan. Nak kata 100% guna apa yang kita belajar waktu U tu, tak la, tapi apa yang kita belajar tu boleh beri kita guide untuk buat keputusan waktu kita kerja. Saya bagi contoh eh? Senang sikit nak imagine. :D Hehe~

Waktu kat U dulu, macam² kita belajar; programming la, management la, network la, operating system la, bla, bla, bla. Ha, mungkin industry yang kita masuk tu, more on programming, tapi contoh time kita tengah buat programming tu, tetiba keluar error. Ha, waktu ni la ilmu² yang lain tu berguna. Kalau tak de ilmu lain, memang susahla nak bagitaw error tu jadi sebab apa. Mana tahu, error tu bukan berpunca daripada source code kita, tapi mungkin berpunca dari network ke, OS dia problem ke. Kalau tak belajar, tak tahu, kan?

So, pendek kata, semua benda yang kita belajar kat U tu, tak semua kita guna waktu bekerja, tapi dia penting untuk buat keputusan dalam kerja. Mungkin juga boleh jadi guide kita. Tak semestinya kita belajar benda tu, benda tu juga yang kita kena buat time kerja.

Credit to Google
Office hour macam mana? Kena kerja sampai malam ke?
Ha, pasal waktu kerja pula, kebanyakkannya kerja office hour je. Daripada pukul 9 pagi sampai 6 petang. Tapi, depends kat company tu. Kalau ada project, mungkin kena stay sampai malam. Untung², bos belanja makan. :D Haha.

Credit to Google
Kalau dah grad, selalunya budak Software Engineering ni kerja apa eh?
Untuk adik² yang bakal masuk U, yang ambil Software Engineering ni, belajar rajin². Pastikan programming skill kita strong, disamping serap semua ilmu yang ada. Jangan mentang² nak jadi developer, nak belajar programming je, tak peduli yang lain. Tak boleh macam tu. Ambil Software Engineering ni, tak semestinya keluar U, kerja jadi developer. Macam² boleh jadi. Nak jadi auditor boleh, nak jadi quality assurer (QA) pon boleh, nak jadi system tester pon bole, nak jadi lecturer pon boleh. Depends cita² korang nak jadi apa, minat lebih ke mana.

Good luck! Belajar rajin². Bumi Allah ni luas, rezeki ada kat mana². Tak kisah kita belajar apa pon, yang penting istiqamah and tuntut ilmu kerana Allah. :D