Kisah DiSebalik: Tips Perancangan dan Pengurusan Kewangan

If korang nak tahu tip² untuk merancang dan menguruskan kewangan, boleh baca kat sini.Yang entri ni, cuma sekadar perkongsian pengalaman macam mana saya belajar untuk merancang dan menguruskan kewangan. Saya bukanlah seorang financial planner yang bertauliah, ini adalah sepenuhnya daripada pengalaman sendiri dan bimbingan ayah saya semata².

Credit to Google

Perjalanan hidup saya, Alhamdulillah, dipermudahkan Allah daripada saya kecil sampailah dah besar. Time sekolah rendah, berpindah randah jugala, sampailah saya darjah 5. Baru menetap kat Selangor sampai sekarang. Sekolah menengah pun, kat depan rumah je. So, daripada sekolah menengah, saya dah didedahkan pasal pengurusan wang. Untuk lebih senang, saya asingkan ikut phase, senang sikit nak hadam. Hoho!

Sekolah Menengah
Korang ingat lagi tak, Bank Negara ada buat kempen, Buku Wang Saku? Haha. Time ni, kalau tak silap, dia bagi free. Sorang satu. Saya guna betul² kot buku tu. Setiap perbelanjaan keluar masuk, semua saya tulis. Tapi, macam hangat² tahi ayam jugala. Sebab bila skip sekali, terus skip berkali². Haha. >.< Biasalah, tak berapa nak besar lagi. Lepas tu, mak ngan ayah saya start bagi duit belanja mingguan. Sebelum ni, bagi duit belanja hari². First² time dapat duit belanja seminggu tu, fuhhh! Rasa kaya gila. Time first week, rasa macam tak cukup duit bila dah sampai hari khamis jumaat. =.= Serius. Time tu la, rasa menyesal sebab terbelanja lebih awal² minggu. Lepas beberapa minggu, dah boleh manage da duit tu. Takdela sampai khamis-jumaat takde duit belanja.

Contoh:
Duit belanja seminggu = RM10
Kiranya sehari = RM10 ÷ 5 = RM2
So, setiap hari, paling² banyak boleh belanja RM2 je. Kalau hari isnin kita puasa, kita da bring forward RM2 ke hari selasa. Maksudnya, kita boleh belanja RM4 untuk hari selasa. Ha, cenggitu. :D

Credit: Google
Lepas Habis SPM
Sementara tunggu result tu, saya tak kerja pon sebab mak ngan ayah saya tak bagi. =.= So, memerap je kat rumah. Tetiba, dapat satu idea, buat CD untuk kelas. Kira macam memori macam tu, letak gambar², lagu² sikit, buat guna Windows Movie Maker. Time tu, takde lagi software yang boleh edit hebat² macam sekarang. Satu kelas ada dalam 30 orang, dapat jual CD tu kat 10 orang. Satu set tu termasuk CD ngan 2 penanda buku (1 gambar yang dorang posing sendiri, 1 lagi gambar kelas), RM10. So, dah dapat RM100. *loncat²*

Pusat Asasi/Matrikulasi
Waktu belajar kat matrikulasi dulu, setiap semester, kitorang dapat elaun RM1250 setiap semester. Satu semester tu dalam tiga empat bulan. Ha, RM1250 ni, kira dapat bulat² la. Yuran semua dah bayar; mak ngan ayah bayar time waktu daftar. Wuuhuuu~ Mak ngan ayah saya dah tak payah susah hati nak tanggung saya dah, sebab ada elaun. Time ni, saya jimat² je guna duit. Saya beli benda yang perlu je. Beli handphone/gadjet baru tu, memang takla. Sebab saya fikir satu je. Kalau saya guna duit ni beli benda² yang tak berfaedah, bila duit dah takde, rasa malu nak minta duit ngan mak ayah saya. >.<" Serius malu weh. Time habis matrikulasi, saya boleh ada balance lagi dalam RM300-RM400 macam tu.

Universiti
Mula² masuk universiti (Universiti Malaysia Terengganu), semua benda pon saya macam blur² lagi. Rasa macam baru je habis SPM semalam. Nak kata bab kira pointer, memang fail la. Haha. Serius. Saya ingat lagi, waktu orientasi, ada satu slot cakap pasal PTPTN. Dia suruh bawa balik borang² tu, bagi mak ngan ayah baca. Kalau setuju, sediakan dokumen² yang penting pastu tandatangan. Saya tunjuk borang tu kat mak ngan ayah saya, ayah saya cakap, banyaknya nak kena baca, susah² sangat, tak payah ambillah. So, start daripada situ, mak ngan ayah saya yang tanggung saya sepanjang belajar kat universiti. Kalau nak baca pasal universiti comel saya tu, boleh baca kat sini. :D

Alhamdulillah, saya bernasib baik sebab saya masuk IPTA, yuran lebih murah. Tapi kehidupan saya dekat universiti, tak semewah kawan² saya yang lain. Saya kena berjimat cermat, sebab mak ngan ayah saya yang support perbelanjaan saya. Sebulan, ayah saya bagi saya RM300 untuk semua kelengkapan. Daripada buku², kelengkapan harian, makanan², semua sekali. Ingat lagi tak pasal Buku Wang Saku yang saya cakap dalam phase sekolah menengah tu? Saya buat konsep yang sama dalam Microsoft Excel. Haha. Saya ingat lagi, bila dah buat Excel tu, setiap kali beli barang², semua tulis. Yang ni dah takde skip² da. Memang saya buat sampai saya habis belajar. So, saya tahu duit saya habis kat mana, berapa purata perbelanjaan saya sebulan. Senang, kalau ayah saya tanya, saya belanja berapa sebulan, saya boleh jawab. Saya buat sampai benda ni roommate saya time tu ingat saya ni kedekut. Haha. Padahal, tengah berjimat. *guling²*

Credit: Google
Tak lama lepas tu, saya buka bisnes printer. Takdela nak bisnes sangat pon, tapi sebab print kat luar mahal. So, saya charge RM0.10/pcs black and white, tapi kena bawa kertas sendiri la. If dorang takde kertas, saya charge print RM0.20/pcs black and white. Mula² tu, saya collect duit sebab nak cover duit dakwat je tapi dapat untung sekali. :D Alhamdulillah. Eh, tapi, jangan pula korang buat bisnes printer, dapat untung korang pergi belanja sakan. Simpan untuk kegunaan yang berkaitan dengan printer tu je oke?

Tak cukup dengan cara macam tu, hampir setiap kali cuti semester, balik rumah, saya cari kerja. Sebab saya tahu, duit yang mak ayah saya bagi tak cukup, tapi nak minta, malu. =.= Memula sekali, kerja KFC, dia bagi gaji RM3/jam. Saya kerja KFC dalam 1 bulan je, dapat gaji bersih dalam RM450, lepas dah tolak KWSP semua. Next semester break tu, saya kerja tempat lain pula, kerja kedai baju. Kebetulan time ni, saya kerja time bulan puasa, jual pula Baju Melayu, memang rezeki datang mencurah². Kerja tak lama pon, dalam sebulan, dapat gaji dekat nak RM2000, sebab sekali ngan komisyen. Kalau korang rasa nak baca entri time saya kerja kat sana, boleh baca kat sini. Nampak tak untung kerja part time, bukan dapat duit je, dapat pengalaman sekali. Yang penting, kena bertahan la. Kerja pagi², balik malam² buta. Time ni, memang tak memilih pon kerja. Takkan nak duduk kat rumah membuta je kan? Rugi. Hoho! Duit yang saya dapat, saya belanja family, yang lain² tu saya simpan untuk kegunaan bila masuk semester nanti.

Credit: Google
Time tengah study tu, saya apply jadi tutor untuk Web Programming dengan pensyarah saya. Alhamdulillah, pensyarah tu ambil saya jadi tutor, jaga makmal, guide junior² satu kos. Gaji? RM30 sejam. Satu minggu 3 jam. Dalam sebulan ada purata 4 minggu, (RM30 x 3) x 4 = RM360/bulan. Not bad kan? So, dah secure dah satu semester dengan duit gaji jadi tutor ni. :D

Internship
Alhamdulillah, sekali lagi, Allah permudahkan jalan saya. Saya dapat internship dekat area Selangor, boleh duduk kat rumah. Kebetulan, company tu bagi elaun kat intern, RM800/bulan. So, dengan duit ni, saya guna untuk transportation pergi ngan balik, makan minum, belanja family sikit, yang lain² tu, macam biasa, saya simpan sampailah habis internship. Bila saya dah habis internship ni, saya ada balance lagi sikit², time tu la nak reward diri, sebab selama ni, memang takde beli apa² pun untuk diri sendiri. Sebab daripada awal² study, memang menyimpan je kerjanya. So, at the end, saya pilih untuk beli jam yang mahal, dalam RM300 cenggitu. :') Akhirnya~

Alam Pekerjaan
Lepas habis internship, seminggu lepas tu, pergi majlis konvokesyen. Dalam seminggu dua lepas majlis konvokesyen, saya kena daftar masuk kerja kat satu company; yang sampai sekarang pon saya still bertahan. >.< Haha. Sayang kot, first company. Owh, sebelum terlupa, saya apply kerja banyak² time internship dulu, kiranya, senang, sebab bila dah habis internship, kerja da ada. :D

Mula² dapat gaji, fuhhh, first time rasa dapat duit yang banyak. Almaklumlah, first time dapat gaji segedebuk, baru lepas study pula tu, mentaliti fresh grad. >.<" Tapi ayah saya da pesan awal², asingkan 10% daripada gaji untuk contigency/kecemasan. Tak boleh sentuh langsung. Pendek kata, ayah saya sebenarnya financial planner yang bagus, dia didik dan guide saya. Sebab dia dah rancang, apa yang perlu dibuat, daripada mula² lagi, kiranya, ayah saya berfikiran jauh kehadapan.

Daripada waktu study lagi, saya teringin sangat nak beli kereta ayah saya ni. Ayah saya pula, dengan nada bergurau, "Boleh, RM10000." Since sekarang saya dah start bekerja, saya simpan duit setiap bulan, nak bayar RM10000 kat ayah saya. Gaji saya yang awalnya saya rasa banyak tu, which is tak banyak mana, saya tetap paksa diri untuk simpan RM1000 sebulan, dengan harapan, bulan ke-10, saya boleh bayar kat ayah saya. Time tu, saya tak guna pon tips² yang ayah saya bagi untuk menyimpan. Waktu tu, priority saya satu je, nak bayar RM10000 kat ayah saya. Alhamdulillah, bulan ke-10 tu, saya mampu bayar kat ayah saya RM10000. Dapatlah saya satu biji kereta second hand ayah saya punya. >.<" Beli guna duit yang saya simpan selama 10 bulan ni. Mungkin bila saya cakap macam ni, semua orang ingat yang saya bergaji besar, etc, sungguh, gaji saya average fresh graduate, tahun 2012 lagi. =.= Saya sampai sanggup puasa kot time tu, semata² nak menyimpan RM1000 tu. Tapi serius la, kena disiplin, takleh korek² duit simpanan tu. Alhamdulillah, saya takde bebanan atau komitmen hutang dengan mana² pihak pon untuk beli kereta. Memangla kereta saya tak cantik, tak baru macam orang lain, tapi.. bak kata ayah saya, "Kereta tu kegunaan dia untuk bawa kita daripada A ke B. Biar kereta menjadi hamba kita, bukan kita jadi hamba kereta." *sujud syukur*

Lepas dah habis bayar duit kereta, saya start simpan balik ikut cara yang ayah saya bagi tu. Semua tu, saya simpan dalam akaun Tabung Haji. Bagusnya menyimpan dalam Tabung Haji, kita dapat bonus tahunan, tak payah risau zakat simpanan etc. Semuanya Tabung Haji akan uruskan. :D Untung², ada rezeki, boleh pergi Haji. Amin.

Selang setahun lepas tu, saya start mencari² rumah. Sebab saya nak belajar hidup berdikari. Mak saya tak bagi saya menyewa, mak saya cakap, daripada sewa, baik beli. Kalau beli, baru mak saya izinkan saya duduk kat luar. So, bermulalah treasure hunter mencari rumah. Sekali lagi, Allah permudahkan jalan saya, dapatlah saya memiliki sebiji rumah walaupun kecil. Waktu ni, semua duit saya terpaksa dikeluarkan untuk membayar down payment untuk rumah ni. :'( Time tu jangan cakapla, memang rasa sedih gila. Terpaksa meminjam lagi. Ikat perut jangan cakapla. Semua orang nampak yang dah accomplish, tapi dorang tak nampak proses yang mendapatkan tu. Fuhh, perit sunguh. Tapi, takpela, bersusah² dulu, bersenang² kemudian. :D *gigih*

Credit: Google

p/s: jangan menilai orang dengan melihat apa yang dia ada, cuba belajar untuk melihat bagaimana cara dia mendapat apa yang dia ada. untung², kita boleh belajar daripada situ dan praktikkan dalam kehidupan kita.