Jalan² kat Hutan Rekreasi Tanjung Tuan, Negeri Sembilan! [Time COVID-19]

Siapa sangka kat Port Dickson ada pantai yang cantik camni? 😍 Selalu pantai² camni ada kat bahagian timur Malaysia je. Tapi untuk ke pantai yang awesome ni, korang kena trekking sikit. Sebab tu kat sini tak ramai orang dan air dia jernih je.

Untuk access pantai ni, korang kena masuk dalam Hutan Rekreasi Tanjung Tuan. Kat sini, ada beberapa tarikan menarik. Antaranya, pantai yang cantik, view daripada puncak Bukit Batu Putih, rumah api, dan laluan penghijrahan burung² pemangsa. Haa, awesome kan? Entrance fee pon tak mahal, RM1 je sorang. Dan before korang jalan² dengan gembira, pastikan korang lepas hajat dulu kat toilet siap²; RM0.50 sekali masuk.



Pantai Awesome

Untuk ke pantai, korang takde pilihan lain, memang kena hike sikit². Anggap je macam jungle trekking. Paling senang, korang turun/naik guna trail yang sama. Ha, untuk pastikan korang lalu trail yang betul, try cari pokok yang ada ikat ngan tali merah-putih ni. Kang sesat pula. 😂





Saya nampak ada je orang swimming kat sini. Tapi just beware, since sini tak ramai orang, so, nak berenang² tu jangan excited sangat sampai lupa diri. Huhuhu!



Bukit Batu Putih

Ha, kalau korang rasa adventurous and nak hiking, korang boleh guna trail lain untuk balik. Jalan sampai hujung belah kiri pantai (time turun, pantai kat depan, belok kiri), korang akan nampak trail kat situ. So, panjat je sampai ke atas.




Tapi, untuk dapat the whole view, korang kena panjat batu² ni. Baru boleh dapat gambar cantik! Berbaloi².



Since kitorang rasa nak discover benda baru, kitorang lalu ikut jalan lain untuk balik instead of turun balik ke pantai and lalu trail asal. Trail yang kitorang lalu ni akan tembus betul² dekat Rumah Api.



Rumah Api

Actually untuk pergi sini guna jalan bertar, tak jauh pon. Tapi sebab kitorang nak try discover dan jalan² sambil bakar lemak, kitorang sampai kat sini guna hiking trail; daripada pantai, bukit dan sekarang, rumah api.

Untuk betul² sampai kat rumah api, korang kena naik tangga. Since kitorang agak mengejar masa and activiti ni tak termasuk dalam plan, kitorang hold dulu. Tapi according to adik saya, dia cakap, the other side of the lighthouse, ada pantai awesome yang lain. Well, we never know until saya pergi sana. Baru boleh share ngan korang.

Laluan Penghijrahan Burung Pemangsa

On the way turun/balik daripada rumah api, kitorang lalu jalan bertar. Tetiba nampak ada laluan untuk tengok burung² pemangsa. Patutla time tangkap gambar kat bukit tu banyak burung. Tapi tak boleh nak share sangat, sebab saya pon tak masuk. Tak cukup masa.


Lagi enjoy kalau korang boleh experience sendiri! 😎 Tapi jangan sampai lupa SOP pula.

Disclaimer: Gambar tak edit. Just tambah watermark je.